Hoe mijn dag eruit ziet in de kleuterschool - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Eline Kogelman - WaarBenJij.nu Hoe mijn dag eruit ziet in de kleuterschool - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Eline Kogelman - WaarBenJij.nu

Hoe mijn dag eruit ziet in de kleuterschool

Blijf op de hoogte en volg Eline

02 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Hallo! Even weer een update van het leven in Zuid-Afrika!
De afgelopen weken/dagen heb ik namelijk veel gedaan en meegemaakt. Ook heb ik nog niks verteld over mijn vrijwilligerswerk en hoe mijn dag er daar ongeveer uit ziet dus dat gaat in deze blog gebeuren.

Eerst even een kleine update over de andere vrijwilligers met wie ik nu in het huis woon. We wonen nu namelijk met 5 vrijwilligers in een huis. De 4 andere vrijwilligers zijn 3 meisjes en 1 jongen. Toevallig komen al deze andere vrijwilligers uit Brazilië, dus er wordt aardig wat Portugees gepraat in de groep haha. Maar meestal praten we in Engels zodat ik er ook nog wat van kan verstaan. Wel begin ik al een paar woordjes in Portugees te leren, zo weet ik wat dankje (obrigado), hallo (olà) en hagedis (lagarto) betekend, dus het begin is er haha. De leeftijd is allemaal ongeveer het zelfde, 3 van 19 en 2 van 18. Ondanks dat het huis niet super groot is en we veel samen zijn, loopt alles goed en kan iedereen goed met elkaar. We gaan ook vaak overdag naar het hostel, om daar de middag door te brengen, door te lezen, te zonnen of naar het strand te gaan.

Nu verder naar mijn dag indeling wanneer ik in de kleurschool ben. Elke ochtend (maandag t/m vrijdag) gaat om 7 uur de wekker, zodat wij om half 8 in het hostel zijn voor ons ontbijt. Er aardig wat keuze, van een bak met kwark, fruit en muesli tot scrambled eggs met bacon of pannenkoeken met stroop. Om 8 uur is dan de geplande tijd om met de bus weggebracht te worden naar de kleuterschool, maar dit wordt bijna altijd 20-30 minuten later. Doordat bijvoorbeeld ons ontbijt iets later kwam, of doordat diegene die ons wegbrengt er nog niet is. Maar dit is geen probleem, want ze zijn hier niet echt van het op tijd komen dus dit is normaal.

Meestal worden eerst de andere 3 vrijwilligers afgezet bij hun kinderschool, zij zijn met 1 meer, want deze kleuterschool is ook een stuk groter. Meestal zitten er hier rond de 70 kinderen van 0-6 jaar oud. De kleuterschool waar Daphne en ik zitten, zitten er op dit moment rond de 35-40 kinderen maar elke week komen er nog nieuwe kinderen bij.

Als de bus bij onze kleuterschool aan komt, rennen alle kinderen al naar het hek die voor de deur zit en roepen (schreeuwen) ze allemaal tannieee, tanniee! Zo noemen ze mij en Daphne namelijk. Dit betekend tante in het Afrikaans en is een soort van teken van respect om ons zo te noemen. Dus de hele dag hoor je constant tannieee tanniee om je heen en dan bedoelen ze dus 1 van ons.

Wanneer wij dan een poging doen om naar binnen te gaan, worden we meestal overrompeld door alle kinderen die je allemaal een knuffel willen geven en zich aan je benen vastklammen en je willen vasthouden. En dit gebeurt elke ochtend opnieuw, ze zijn altijd super blij als we weer komen en laten dit dus ook duidelijk blijken.

Na dit welkomstcomité gaan Daphne en ik hun eten klaarmaken. Eerst tellen we alle aanwezige tassen zodat we weten hoeveel kinderen er die dag zijn. Soms zijn het er 32, de volgende dag 35, etc.
Over het algemeen blijf het aantal stijgen, dit komt ook omdat de kleuterschool net weer is begonnen en sommige ouders aan het begin van de maand nog geen geld hadden om hun kind naar de kleuterschool te doen, maar aan het einde van de maand krijgen ze weer geld van de overheid voor hun kind en kunnen ze het wel betalen. Daarom zal waarschijnlijk deze week en volgende week het aantal nog hoger oplopen, omdat de ouders dan weer geld krijgen.

Na het tellen van de tassen, pakken we de hoeveelheid bakjes die we nodig hebben en doen we in elk bakje 1 theelepel suiker en 2 pompjes vitaminesiroop, zodat ze de nodige vitamines en suikers binnenkrijgen. Hierna wordt de grote pan met pap van het vuur gehaald en verdelen we de pap over de bakjes. Deze pap is gemaakt met koud water, beetje zout en maïspoeder, maar staat al klaar op het vuur als wij komen.

Als we alles hebben verdeeld, gaan we de bakjes uitdelen aan de kinderen. Eerst krijgen de grote kinderen de bakjes, zodat zij zelf kunnen gaan eten. Als wij hun het bakje overhandigen, moeten ze tegen de muur gaan zitten en op de grond hun eten opeten. Daarna geven wij zelf de kleinere kinderen eten. Alle kinderen vinden de pap erg lekker, dus over het algemeen gaat het eten vrij snel.

Nadat alles op is, gaan Daphne en ik alle bakjes afwassen en gaat Nicoleen (eigenaar kleuterschool) ondertussen liedjes met de kinderen zingen, verhaaltje voorlezen of de dagen van de week oefenen. Dit gebeurd in Engels en Afrikaans, zodat ze beide talen leren.

Als wij klaar zijn met afwassen, gaan de kinderen tandenpoetsen. Bij de jongste kinderen moeten wij het doen en bij de oudere kinderen moet je gewoon bij de wasbak staan en zorgen dat ze er geen rotzooi of waterspektakel van maken. Dit klinkt makkelijker dan het is soms.

Hierna is het speeltijd. De grotere kinderen gaan meestal in een aparte kleinere kamer waar we dan stoeltjes en tafeltjes neerzetten. Hier gaan ze meestal iets tekenen. Dit kan een tekening zijn, maar ook bijvoorbeeld het alfabet of cijfers overschrijven, zodat ze leren hoe alles eruit ziet en hoe alles heet. Als ze hiermee klaar zijn, gaan we meestal als het kan even naar buiten en gaan ze oefenen met kleuren en getallen. Ze moeten dan bijvoorbeeld 4 gele ballen in een emmer doen of 5 rode blokken, enz. De kleinere kinderen blijven in de grotere ruimte en gaan spelen met bijvoorbeeld lego.

Na het spelen is het tijd om de handen te wassen. Iedereen moet in een rij staan (jongens en meisjes gesplitst) en gaan ze 1 voor 1 hun handen wassen in een bak met water en zeep en komen ze daarna bij mij en droog ik hun handen met de handdoek.

Als de handen allemaal schoon zijn, is het tijd voor de lunch. Deze nemen ze allemaal zelf van huis mee in bakjes. Het verschilt dus heel erg per kind wat diegene krijgt. De 1 krijgt een kippenpoot met rijst, de ander brood met vleeswaren en weer een ander noedels. Aan het eten kun je ook een beetje zien welk gezin meer te besteden heeft dan de ander. Ook tijdens de lunch is het weer de bedoel dat iedereen tegen de muur gaat zitten en op de grond gaat eten. Maar meestal lopen er na een paar minuten altijd wel kinderen rond met een kippenpoot in de ene hand en een stuk brood (die meestal bij een ander bakje van een ander kind hoort) in de andere hand. Je moet dus altijd goed opletten wie waar loopt en waarmee haha.

Na de lunch is het tijd voor een dutje, het laatste onderdeel van de dag. Althans, voor mij en Daphne, wij blijven namelijk nooit tot het eind. Want tijdens en na het dutje is er eigenlijk niet veel om te doen, dus worden wij meestal opgehaald rond de tijd dat alle kinderen gaan slapen. Om het dutje plaats te kunnen laten vinden, moeten er eerst overal matrasjes en dekentjes op de grond worden gelegd. Dan krijgen alle kinderen een plaatsje toegewezen en delen ze meestal een matrasje of een deken, omdat er vaak te weinig matrasjes zijn of te weinig plek om nog meer dekens op de grond neer te leggen. Als alle kinderen hun plekje hebben, is het de bedoeling dat ze gaan slapen. Maar het is (tot nu toe) nog nooit voorgekomen dat iedereen slaapt, meestal slaapt ongeveer 60/70% van de kinderen en het andere deel ligt of stil op het matrasje of zitten andere kinderen te irriteren of proberen stiekem op te staan. Deze kinderen moeten wij dus stil proberen te krijgen en zorgen dat ze blijven liggen en rustig zijn, dat is opzich een aardige uitdaging vaak.

Meestal worden wij rond deze tijd opgehaald, dan is het ongeveer 12:30/13:00 uur. We worden dan opgehaald door iemand van Island Vibe (de plek waar wij verblijven) en die brengt ons dan weer samen met de andere vrijwilligers, die bij de andere kleuterschool helpen, terug naar ons huis.

Dit is ongeveer globaal een dag in de kleuterschool. Maar vaak gebeuren er nog allerlei dingen tussendoor. Zo vallen er vaak plotseling kinderen in slaap. Ze gaan dan gewoon op de grond liggen en vallen, in het midden van de kamer waar iedereen aan het spelen en schreeuwen is, in slaap. Deze kinderen brengen we dan naar de andere ruimte waar een bedje staat zodat ze daar verder kunnen slapen.

Ook gaat het op vrijdag vaak iets anders dan de andere dagen. Zo gaan de grotere kinderen vaak op vrijdag een rondje wandelen om het blok waar de kleuterschool staat. Dit vinden ze helemaal geweldig. Nicoleen vertelde ons ook dat ze soms ook wel eens wat ging bakken met de kinderen, bijvoorbeeld popcorn of cupcakes.

Vandaag (vrijdag 2 feb) hebben wij een soort feestje gegeven, omdat het Daphnes laatste dag is, ze vertrekt namelijk zaterdag. We hebben popcorn gemaakt en Daphne had brigadeiros gemaakt. Dat is een Braziliaanse lekkernij gemaakt van cacaopoeder, gecondenseerde melk en boter. Ook had ik ballonnen meegenomen en hebben we die aan een slinger vastgemaakt en opgehangen. Nicoleen had muziek opgezet en de kinderen gingen er allemaal enthousiast op dansen. Om 12:45 werden we weer opgehaald en heeft Daphne afscheid genomen van de kinderen en Nicoleen. Volgende week is mijn laatste week bij dit project, dus betekend weer een feestje op vrijdag geven voor de kinderen en afscheid nemen van de kinderen, Nicoleen en de mensen in het hostel.

Dit is een kleine samenvatting van mij ochtenden hier in Zuid-Afrika. Maar ik heb in de tussentijd (natuurlijk) nog veel meer dingen gedaan dan kinderen eten geven, ruzies oplossen en met lego spelen. Maar dat ga ik in een andere blog schrijven want anders wordt deze blog veeeelste lang.

Groetjes uit het warme Zuid-Afrikaaa!

Ps. vergeet vooral niet even te kijken naar de bijgevoegde foto's van de schattige kindjes van de kleuterschool :)

• 02 Februari 2018 - 22:32

Geertje :

Wat doe je hier goede dingen Eline, en wat een lieverds. Heel veel plezier nog.

• 03 Februari 2018 - 09:55

Karin:

Hoi Eline.
    Wat heerlijk om je verslag te lezen maar vooral dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Hopelijk word je volgend project weer net zo mooi. Maar dat zal vast wel.
    Groetjes uit het mooie Luttenberg.

• 03 Februari 2018 - 11:42

Betsie:

Heey Eline,

Erg leuk om te lezen wat je daar doet met de kinderen, geniet van alles!

groetjes Mam xxx